Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2013

Άγιος Αθανάσιος: Μια ξεχασμένη σπηλιά μας αποκαλύπτεται

Κίμωλο μου Παράδεισο μου! Ο παράδεισος μας λοιπόν, πέρα από τα πανέμορφα αξιοθέατα του, τα οποία μας είναι μέχρι σήμερα γνωστά, έχει και κάποιες άλλες τοποθεσίες, οι οποίες με την πάροδο του χρόνου, είτε ξεχάστηκαν είτε αγνοούμε πλέον την ύπαρξή τους. Το θεωρούμε λογικό από τη στιγμή που η Κίμωλος μας κατοικείται από την ύστερη νεολιθική εποχή, να έχει και πολλές ανεξερεύνητες σπηλιές και στοές, οι περισσότερες από τις οποίες είναι φτιαγμένες από ανθρώπινα χέρια
Στην ύστερη νεολιθική εποχή, κάποιες χρησίμευαν σαν τόποι κατοικίας. Μετέπειτα, άλλες χρησίμευαν σαν λατρευτικοί χώροι, σαν τάφοι, σαν ορυχεία εξόρυξης μεταλλευμάτων και άλλες, λόγω των πετρωμάτων τους, σαν φυσικά ψυγεία.
Στα μεσαιωνικά χρόνια, όπου η πειρατεία άκμαζε, και κατά τη διάρκεια του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου, κάποιες χρησιμοποιήθηκαν και ως καταφύγια από τους κατοίκους του νησιού. Βέβαια, είναι πολύ πιθανό να αγνοούμε την πραγματική τους χρήση.
 Στα πιο πρόσφατα σε εμάς χρόνια, λόγω κάποιων άτυχων περιπτώσεων, φημολογιών και ''δεισιδαιμονιών'' ( λέγεται πως ζώα και άνθρωποι που έχουν μπει σε αυτές δεν βγήκαν ποτέ και για άλλες λένε πως είναι δίκτυα στοών που καταλήγουν χιλιόμετρα μακριά), σε κάποιες από αυτές φρόντισαν οι κάτοικοι του νησιού να σφραγίσουν τις εισόδους τους και μαζί με αυτές και την ιστορία τους. Άλλες φρόντισε να τις κρύψει καλά ο ίδιος ο παράδεισος μας, μακριά από τα ανθρώπινα βλέμματα και την τουριστική ανάπτυξη. Αυτοί λοιπόν οι τόποι μας περιμένουν υπομονετικά να τους εξερευνήσουμε. Στο σημείο αυτό να τονίσουμε ότι χρειάζεται μεγάλη προσοχή σε όσους μάθουν και θελήσουν να πάνε σε τέτοια σημεία.
Αναζητώντας πολλά σημεία για εξερεύνηση πάνω στον τόπο μας, μάθαμε εντελώς τυχαία για ένα τέτοιο σπήλαιο. Από μια γιαγιά λοιπόν μάθαμε γι αυτόν τον τόπο :<< Να πάτε στον Άγιο Αθανάσιο στην σπηλιά. Είναι πολύ ξενοχάραα( όμορφα στην κιμουλιάτικη διάλεκτο)!>> και αφού μας έδωσε τις απαραίτητες οδηγίες πήραμε τον λιγοστό εξοπλισμό μας και ξεκινήσαμε.
Ψάχνοντας να την βρούμε χαθήκαμε κάτω από τον καυτό ήλιο του καλοκαιριού και περιπλανιόμασταν προσπαθώντας να βρούμε το σπήλαιο, κάτι που ήταν πολύ κουραστικό. Μέσα στην ατυχία μας σταθήκαμε τυχεροί και βρεθήκαμε πάνω σε ένα πανέμορφο αξιοθέατο της Κιμώλου, στο τοξωτό γεφύρι του Πάνω Κλήματος.
Καθίσαμε λοιπόν για την απαραίτητη ξεκούραση και συνεχίσαμε την περιπλάνησή μας.
Ενώ οι ελπίδες μας είχαν εξαντληθεί και κάναμε τις τελευταίες μας προσπάθειες, ξαφνικά ένα μέλος της ομάδας μας αρχίζει να φωνάζει: << Παιδιά, μάλλον το βρήκαμε!!>>. Ήμασταν στην περιοχή του Γλυκιμπιάδη και μπροστά μας είχαμε την είσοδο του σπηλαίου του Αγίου Αθανασίου. Στην είσοδο δημιουργείτο μια αψίδα από αμπέλια, η οποία κατέληγε στην πόρτα. Η χαρά μας ήταν απερίγραπτη και αρχίσαμε να γελάμε και να πανηγυρίζουμε σαν μικρά παιδιά. Όταν δε μπήκαμε μέσα μείναμε άναυδοι από το θέαμα που αντικρίσαμε! Ήταν ένα πανέμορφο σπήλαιο, το οποίο είχε θεδίρες στους τοίχους, μερικά παλιά εικονίσματα καθώς και ένα παλιό μανουάλι. Στην μία γωνία του σπηλαίου υπήρχε ένα πηγάδι με νερό, το οποίο αποτελεί το μόνο επικίνδυνο πράγμα μέσα στο σπήλαιο.
Αφού λοιπόν κάτσαμε αρκετή ώρα μέσα στο σπήλαιο, με το μόνο αρνητικό την πολλή υγρασία, αποφασίσαμε να βγούμε και να πάρουμε τον δρόμο της επιστροφής, γεμάτοι χαρά γι' αυτό που είχαμε καταφέρει! Με αφορμή λοιπόν, την γιορτή του Αγίου Αθανασίου που ήταν στις 18 του μήνα αποφασίσαμε να σας γράψουμε αυτό το άρθρο. Οι Κιμωλιάτες τιμούν την γιορτή του Αγίου στο πανέμορφο ξωκλήσι που βρίσκεται κοντά στην σπηλιά, διότι εδώ και πάρα πολλά χρόνια δεν πραγματοποιείται καμία λειτουργία στο εκκλησάκι που βρίσκεται μέσα στο σπήλαιο. Βέβαια, κάποια στοιχεία μέσα στο σπήλαιο δείχνουν πως πολύ πιθανόν κάποιος το επισκέπτεται και το ανάβει.
Δυστυχώς, δεν γνωρίζουμε πότε και αν λειτουργούσε το εκκλησάκι μες στην σπηλιά, καθώς και ποια χρονολογία κατασκευάστηκε και από ποιόν, όπως επίσης και αν το σπήλαιο φτάχτηκε για να χρησιμεύει ως εκκλησία, ή αν χρονολογείται από την αρχαιότητα με άλλη χρήση.
Παρακαλούμε όποιον έχει περαιτέρω στοιχεία να επικοινωνήσει μαζί μας στο e-mail της σελίδας.
Πιστεύαμε πως ήταν το μοναδικό εκκλησάκι που βρισκόταν μέσα σε σπηλιά στην Κίμωλο, αλλά κάναμε λάθος. Σε κάποια άλλη μας ανάρτηση θα αναφερθούμε και σε άλλο εκκλησάκι που βρίσκεται σε σπηλιά. Το εκκλησάκι της Παναγίας.
Αυτή λοιπόν ήταν η ιστορία όπως εμείς την καταγράψαμε. Σας παραθέτουμε κάποιες φωτογραφίες από το αρχείο της ομάδας.

1. ΚΑΤΑΚΟΜΒΕΣ ΣΤΗΝ ΚΙΜΩΛΟ;

Συγχαρητήρια για την ανάρτηση. Ομολογώ ότι αγνοούσα την ύπαρξη του μικρού ναού. Έτυχε πριν χρόνια να γίνω νονός σ’ ένα τέτοιο εκκλησάκι μέσα σε κρητικό φαράγγι και θυμάμαι πόσο εντυπωσιακό ήταν το μυστήριο σ’ ένα τόσο απέριττο περιβάλλον. Αυτή η ανυπόκριτη εκδήλωση πίστης ξεπερνάει με την απλότητα της κάθε επίκτητη πολυτέλεια και χαίρομαι που στην Κίμωλο υπάρχουνε τέτοιοι ναοί.

Σ’ ότι αφορά την αναζήτηση επιπλέον πληροφοριών ανέτρεξα στα ΚΙΜΩΛΙΑΚΑ και βρήκα τα εξής. Ο ναός κτίσθηκε 45 χρόνια πριν την έκδοση των ΚΙΜΩΛΙΑΚΩΝ (χοντρικά αρχές του περασμένου αιώνα) από τους Γεώργιο Χρήστου Λογοθέτη και Στυλιανό Δομίνικου Ράμφο.

Η πληροφορία περιλαμβάνεται στον β τόμο σελίδα 239 στην ενότητα ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΗΣ ΚΙΜΩΛΟΥ που επιμελήθηκε ο αείμνηστος παπά Γιάννης Ράμφος ό ίδιος που επιμελήθηκε και την έκδοση των οκτάτομων ΚΙΜΩΛΙΑΚΩΝ. Με παραπομπή στη σελίδα 183 του ίδιου τόμου μαθαίνουμε ότι αντίστοιχοι ‘’σπηλαιώδεις’’ ναοί είναι το Γεννέσιο της Θεοτόκου στη θέση Χύμελη και της Κοιμήσεως της Θεοτόκου στο Ζεφοκάλαμο.

Από την ίδια παραπομπή αντλούμε την καταπληκτική πληροφορία (κι αυτό είναι είδηση) ότι στην Κίμωλο υπάρχουν ανεξερεύνητες κατακόμβες (είμεθα σε θέση να γνωρίζουμε) τονίζει ο απόλυτα αξιόπιστος παπά Γιάννης στη θέση Λίμνη όπου βρισκόταν η αρχαία πόλη του νησιού και στη θέση Μαρινούς στο Πάνω Κλίμα !!!

Η σχετική αναφορά για κατακόμβες γίνεται και στην επίσημη ιστοσελίδα της Κιμώλου από τον αγαπητό Γιώργο Αντ. Βεντούρη και τη σύζυγο του Δέσποινα Αθανασιάδου Βεντούρη που επιμελήθηκαν μεταξύ άλλων την ενότητα των χριστιανικών μνημείων της Κιμώλου.

Για την ύπαρξη κατακομβών στη θέση λίμνη ο συγγραφέας των Κιμωλιακών επικαλείται μαρτυρία του περιηγητή Olivier 1794 που περιλαμβάνεται στο βιβλίο voyage dans l’ empire Othoman.

Θα επανέλθω στο θέμα και για την ώρα περιορίζομαι να τονίσω την κορυφαία σημασία που έχει για την Κίμωλο η διατήρηση στη ζωή του σφοδρά δοκιμαζόμενου από την οικονομική κρίση Αφεντακείου κληροδοτήματος που χρηματοδότησε πριν από δεκαετίες την έκδοση των Κιμωλιακών που αποτελούν ακόμα και σήμερα πιλότο για τους μελετητές της ιστορίας των Κυκλάδων.

Κονδυλοφόρος

1. Κύριε Κονδυλοφόρε σας ευχαριστούμε πάρα πολύ για τις πολύτιμες πληροφορίες.Σύντομα θα αναρτηθούν στο ιστιολόγιο.Φυσικά και στην Κίμωλο υπάρχουν κατακόμβες καθώς και μεγάλα δίκτυα στοών.Έχουμε την τύχη να έχουμε επισκεφτεί κάποια από αυτά τα σημεία,σύντομα θα παρουσιάσουμε και φωτογραφικό υλικό,και στο προσεχές μέλλον θα επισκεφθούμε και άλλα τέτοια σημεία του τόπου μας.Αξιοσημείωτο είναι πως σε ένα από αυτά τα μέροι βρήκαμε και οστά.
      Η ομάδα του History of Kimolos

2. Γιώργος Αντωνίου Βεντούρης7 Φεβρουαρίου 2013 στις 10:55 π.μ.

Κοιτώντας τις κοινοποιήσεις φωτογραφιών μας που έχουμε αναρτήσει στη σελίδα gokimolos - πάμε Κίμωλο - Κίμωλος στο facebook (σελίδα του ιστότοπου www.gokimolos.gr), εντελώς τυχαία βρέθηκα στο blog σας.
    Καθώς είδα τα σχόλια του φίλου "κονδυλοφόρου" και την αναφορά του σε μένα και τη σύζυγό μου θέλησα να σας απευθύνω μια "επώνυμη" καλημέρα.
    Γιώργος Αντωνίου Βεντούρης

1. Καλώς ήρχατε λοιπόν στον ιστιότοπο μας ''επώνυμε'' κύριε Γιώργο Αντωνίου Βεντούρη.Χαιρόμαστε που μπήκατε και εσείς στην μεγάλη μας παρέα.Πολλές ανώνημες καλημέρες.Θα θέλαμε να σας παραπέμψουμε στο πρώτο μας άρθρο με τίτλο καλώς ήρχατε για απαντήσεις σε τυχόν ερωτηματικά σας.Και πάλι καλημέρα σας.

3. ΒΟΥΝΟ ΜΕ ΒΟΥΝΟ ΔΕ ΣΜΙΓΕΙ

Τελικά μάλλον έτσι γίνεται και οι παροιμίες έχουνε πάντα δίκιο. Θα ήτανε περίεργο να μην ανακαλύψει ο Γιώργος απλά και απροσδόκητα όπως κι εγώ μια ιστοσελίδα με τέτοιο περιεχόμενο.

Επειδή εμείς οι ‘’λίγοι’’ μπορεί να γνωριζόμαστε αλλά προφανώς δεν γνωρίζουν αρκετοί από τους επισκέπτες της ιστοσελίδας πρέπει να πω ότι ο Γιώργος και η Δέσποινα συγκαταλέγονται στους ξεχωριστούς ιχνηλάτες της κιμουλιάτικης ψυχής και ταυτότητας διαχρονικά.

Η Δέσποινα μάλιστα ήταν εκείνη που ‘’υποστήριξε’’ τηλεοπτικά την Κίμωλο στο πλατό του ΣΚΑΙ κατά τη διάρκεια του πολύμηνου διαγωνισμού I LOVE.GR στο τέλος του οποίου η Κίμωλος αναδείχθηκε το ωραιότερο μέρος στην Ελλάδα το 2010.

Χαίρομαι ειλικρινά που η συντροφιά μέρα με τη μέρα μεγαλώνει κι εύχομαι από την καρδιά μου καλό κατευόδιο στο ταξίδι που ξεκίνησε.

Κλείνοντας αφήνω τους υπεύθυνους του σταθμού και της εκπομπής να περιγράψουν όπως εκείνοι νομίζουν το πιο αγαπημένο μέρος στην πατρίδα μας.

ΚΟΝΔΥΛΟΦΟΡΟΣ

Το μεγάλο ταξίδι της εκπομπής I LOVE GR έφθασε στο τέλος του με το κυκλαδονήσι της Κιμώλου να αναδεικνύεται η πιο αγαπημένη σας περιοχή στην Ελλάδα στον μεγάλο τελικό που παρουσίασε η Δήμητρα Παπαδοπούλου.

Πανέμορφο και γεμάτο κρυμμένα μυστικά, άγνωστα ακόμα στους πολλούς, το μικρό κυκλαδονήσι αποτελεί σίγουρα ιδανική επιλογή για όσους επιθυμούν γαλήνιες διακοπές, μακριά από τους συνήθεις τουριστικούς προορισμούς. Καθώς συνδυάζει αρμονικά βουνό και θάλασσα, δίνει την ευκαιρία για περιπετειώδεις περιηγήσεις στα ορεινά του μονοπάτια αλλά και ήσυχους περιπάτους στις ακτές του, ακόμη και συναρπαστικές εξερευνήσεις στις θαλάσσιες σπηλιές του.

Σπαρμένη με πολυάριθμα εκκλησάκια και ιστορικά κατάλοιπα, η Κίμωλος αιχμαλωτίζει με την ομορφιά των σχηματισμών των ηφαιστειογενών πετρωμάτων της και της περίφημης «κιμωλίας γης» της, τη γοητεία του μεσαιωνικού κάστρου της και τη γραφικότητα των οικισμών της.

4. kalimera brika ti selida sas tixea exete kani poli kali doulia bravo sas makari na sinexisete me to idio pa8os kali sinexia

5. Γιώργος Αντωνίου Βεντούρης9 Φεβρουαρίου 2013 στις 2:23 μ.μ.

Πολλές, πολλές ...
    Κιμωλιάτικες καλημέρες !!!

6. Κιμουλιάτικες καλημέρες σε όλους πατριώτες.Να είστε καλά για την στήριξη σας.ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΙΜΩΛΟ ΜΑΣ.Χαιρετισμούς στο go kimolos και την παρέα του.